De gemeente Castricum en ProRail hebben woensdag 18 april een projectovereenkomst ondertekend voor de vernieuwing van station Castricum. Wethouder Marcel Steeman zette zijn handtekening namens de gemeente, regiodirecteur Kees Rutten namens ProRail. Het college stemde onlangs in met het voorlopig ontwerp voor de vernieuwing van het station.
Het huidige station en de tunnel onder het spoor zijn na bijna vijftig jaar verouderd. ,,Het nieuwe station wordt goed toegankelijk voor mindervalide reizigers”, aldus wethouder Marcel Steeman. ,,Tegelijk is dit voor de gemeente een mooie kans om de verbinding tussen dorp en duin te verbeteren en de omgeving van het station aantrekkelijker te maken.” Bij de hoofdentree komt een luifel die samen met de hoge glazen wand aan de zijde van het spoor beschutting biedt aan reizigers. Op verzoek van de gemeenteraad is deze groter geworden dan in het eerdere ontwerp. Ook bij de entree aan de achterzijde komt een luifel. Bovenop de luifels komt een stevig soort wit tentdoek. Ook komen er drie glazen liften in de tunnel waarmee mindervaliden zich naar het perron kunnen begeven. De bloemenzaak komt terug aan de zijde van de nieuwe fietsenstalling, aan het pleintje onder de luifel.
Ook de perrontunnel zelf wordt aangepakt. De trap aan de dorpszijde loopt naar boven waaiervormig uit. Aan de duinzijde komt ook een trap die naar boven toe breder wordt. Ernaast worden de glazen liften geplaatst. Nieuwe tegels en energiezuinige led-verlichting, samen met de rechte en brede trappen, de tunnel veel lichter en ruimer. In de tunnel komen verwijzingen naar duin en dorp. ProRail is ook van plan om al het meubilair op het perron, zoals bankjes, prullenbanken en wachtruimtes, te vernieuwen. NS laat een nieuwe kiosk op het perron bouwen. Het carillon, een geschenk van inwoners van Castricum, wordt weer opgeknapt en door ProRail teruggeplaatst bij het nieuwe station. Deze was verwijderd vanwege de bouw van de nieuwe fietsenstalling.
De kosten van de verbouwing van het station worden geraamd op 6,35 miljoen euro, waarvan ProRail 4,79 miljoen euro voor haar rekening neemt. De gemeente draagt 1,14 miljoen euro bij en heeft 500.000 euro subsidie bij de provincie aangevraagd. De NS neemt de kosten van de nieuwe perronkiosk voor haar rekening.
Het ontwerp is gemaakt door Wienke Scheltens van Studio SK. Samen met vertegenwoordigers van de gemeente betrok zij een klankbordgroep van ondernemers uit het centrum en de architect van het Huis van Hilde bij het ontwerp. De Welstandscommissie is akkoord met het ontwerp. Na het tekenen van de projectovereenkomst zal de opdracht worden aanbesteed. De planning is dat de bouw eind dit jaar kan starten en dat het nieuwe station eind 2020 wordt opgeleverd.