Treinreizigers moeten het vanaf 2030 mogelijk zonder intercity’s doen. Dat blijkt uit plannen van ProRail tijdens een informatiebijeenkomst over de verkeersdrukte rond de Beverwijkersstraatweg.
Wie straks richting Maastricht of Den Helder wil, zal eerst een ‘boemeltje’ moeten nemen naar Amsterdam of Alkmaar. De intercity tussen Den Helder en Utrecht rijdt Castricum straks voorbij. Een paar jaar geleden stopte NS al met de intercity naar Hoorn en Den Haag. Richting Haarlem rijden nu enkel stoptreinen en in de spits een intercity. De ‘boemel-intercity’ pendelt straks heen en weer tussen Alkmaar en Amsterdam. De gemeente Castricum wil minimaal zes intercity’s op Castricum laten stoppen en vraagt van ProRail ook een betere verbinding naar Schiphol.
Met het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS) in het vooruitzicht, zullen de spoorbomen langer dicht zijn dan nu het geval is. De gemeente houdt zich al geruime tijd bezig met een oplossing voor de problemen rondom het spoor en met name rond de dichtligging van de overgang bij de Beverwijkersstraatweg. Veel Castricummers zijn voorstander van een spoortunnel, maar deskundigen van ProRail vinden dat ‘veel te duur’. (Foto: Pixabay)