Bij het afsluiten van het Aldersakkoord in 2008 gold de spelregel ‘Afspraak is afspraak en daaraan wordt niet getornd’. De afspraken in het akkoord zouden worden uitgewerkt zonder dat teruggevallen zou kunnen worden in de discussie teneinde zaken te kunnen wijzigen. Dit gold zonder uitzondering voor alle partijen. Voorzitter Erwin von der Meer van Bescherming Leefomgeving Regio Schiphol: ,,Schiphol kwam er recentelijk achter dat het huidige toegestane gebruik van de banen, twee voor landen en een voor starten of twee voor starten en een voor landen, niet genoeg zou zijn. In de nabije toekomst zou gebruik gemaakt moeten kunnen worden van twee banen om te starten en tegelijkertijd twee banen om te landen. Dit staat haaks op hetgeen daarover was afgesproken.”
Desondanks werd dit als agendapunt opgenomen aan de Alderstafel en zou over mogelijke oplossingen worden gesproken. ,,De uitkomst van de bespreking aan de Alderstafel is dat Schiphol het twee bij twee baangebruik mag toepassen. Dit betekent voor de bewoners een verdere toename van de geluidsoverlast en wel met name in de piek-uren waar al sprake is van een enorme overlast. En wat hebben de bewoners daarvoor teruggekregen? De afspraak over de groei van Schiphol tot en met 2020 van 510k vliegtuigbewegingen werd gewijzigd in 500k. Wetende dat er in 2014 circa 440k vliegtuigbewegingen waren, is het gewijzigde aantal tot en met 2020 geen echt groot probleem voor Schiphol. Daarna wordt immers gesproken over verdere groei. Aanvankelijk wilden de bewoners het plafond van 510k vliegtuigbewegingen verleggen naar 2025, maar dat was voor Schiphol onbespreekbaar. Dat zou de groei van Schiphol belemmeren. Nee dan liever een plafond van 500k vliegtuigbewegingen tot en met 2020. Dat stoort niet echt en daarna is er weer ruimte voor verdere groei. Daarmee hadden de bewoners het nakijken. Voor de bewoners is de uitkomst helaas niet meer dan het naar huis gaan met een fopspeen. Oud VVD-minister Winsemius waarschuwde hiervoor in zijn tijd met het gezegde: Pas op anders word je geschiphold.”
En wat gaat dit betekenen voor Castricum en omgeving? ,,De Polderbaan is nagenoeg vol gevlogen. Lokaal zal dit twee keer twee baangebruik naar verwachting weinig dan wel geen effect hebben. Dit in tegenstelling tot het gebied in de omgeving van de Zwanenburg, Aalsmeer en Kaagbaan.” Foto: Platform Vlieghinder Regio Castricum.