Regio – Een oud concept in een nieuw jasje. De traditionele aanpak van leeftijdcontrole bij de verkoop van alcohol verandert naar een interactief en stimulerend trotsmoment. Een nieuwe fase qua naleving van de Alcoholwet door de introductie van ‘KidvanNIX’. Het daagt alcoholverkopers uit om hun oplettendheid en kennis te gebruiken. Wie spot de ‘KidvanNIX’?
Ontmasker de slimme jongeren, die op een undercovermissie zijn, voordat ze zich bekend maken. Dan ben jij, als verkoper de goeroe die staat voor grenzen en wijsheid! Door deze aanpak – ontwikkeld door Bureau Nuchter – krijgen verkopers een interactieve leerervaring én natuurlijk complimenten en een beloning voor het vragen naar een ID bij jonge kopers. Positief belonen dus!
Nieuwe concept focust op belonen
De alcoholverkopers staan voor de uitdaging om deze slimme jongeren, de zogenaamde KidsvanNIX, te herkennen en op correcte wijze naar hun ID te vragen bij hun poging alcohol te kopen. Na een aankooppoging kan het twee kanten op gaan. De verkoper handelt op de juiste manier en krijgt direct een leuke beloning voor het vragen naar de ID. Naast vermelding in de Wall of Fame maken zijn ook kans op mooie prijzen, zoals een optreden van een fanfare- of brassband, een mobiele alcoholvrije cocktailbar of vrijkaarten om te bowlen, karten of naar de bios te gaan.
Maar…. ontdekt de verkoper de KidvanNIX niet, dan dingt hij niet mee naar de prijzen. Natuurlijk krijgt deze verkoper na het bezoek meer tips en inspiratie over hoe het bedrijf als verkooppunt hier beter in kan worden. NIX18 uitdragen is namelijk wel de norm!
Noodzaak van nalevingsonderzoek
De naleving van de leeftijdsgrens bij alcoholverstrekking blijft aandacht vragen. Het bewustzijn van de risico’s van alcohol en het terugdringen van de verkoop aan minderjarigen vraagt om een langetermijnaanpak. Een blijvende gedragsverandering vraagt nu eenmaal een langere adem. Tijdens eerdere onderzoeken in 2015, 2017 en 2019 was de naleving respectievelijk 31%, 44% en 55%. De 37,6% voor 2022 toont aan dat er duidelijk ruimte voor verbetering is.
Dit concept is ontworpen om de alertheid te verhogen én om het belang van de naleving van de Alcoholwet te benadrukken. We weten allemaal dat alcohol drinken niet gezond is en als je hier vroeg mee start, dit ook de kans op verslaving verhoogd. Ook is dit moment gelijk een ondersteunende en leerzame ervaring voor het verkopend personeel. Het doel: Een veiligere en verantwoordelijkere verkoopomgeving te creëren voor iedereen.
Een innovatieve aanpak met impact
Met 750 geplande bezoeken in mei en juni, verspreid over de zestien gemeenten in de regio Noord-Holland Noord, zet de KidvanNIX actie zich in voor een significante verbetering van de nalevingsnormen. Deze actie loopt van mei t/m juni en belooft een spannende tijd te worden voor alcoholverkopers in Noord-Holland. Dit varieert van kantines bij sportverenigingen tot dat kleine café op de hoek. Alle 750 plekken zijn ‘hotspots’ en krijgen dus veel jonge bezoekers. Het innovatieve karakter en de positieve aanpak van de KidvanNIX zetten Noord-Holland op de kaart als een voorloper in de aanpak van leeftijdsverificatie bij alcoholverkoop. (Foto: Pixabay)