De VrijeLijst en PvdA stellen vragen over fietsaansluiting NS-station

Castricum – De gemeenteraad heeft in december 2023 een motie van De VrijeLijst en de PvdA aangenomen om bij de woningbouwplannen voor Puikman 1 een veilige fiets- en voetgangersverbinding naar het station mee te nemen. Het college heeft twee keer aangegeven dat dit verzoek buiten het huidige project valt en dat ze geen reden zien om het uit te voeren. Dit was aanleiding voor genoemde partijen om daarover vragen te stellen.

Door Hans Boot

Op 20 juli 2023 is de gemeenteraad akkoord gegaan met het plan ‘Duinstruweel’ voor de bouw van 86 appartementen aan Puikman 1. Tijdens de behandeling van het voorstel zei wethouder Slettenhaar: ,,Ook een doorfietsroute heeft alle aandacht van mijn collega voor verkeer.’’ Inmiddels heeft het college het ontwerp-omgevingsplan voor dit nieuwbouwproject ter inzage gelegd, maar aan een comfortabele en veilige fietsverbinding vanuit de Gasstraat/Beverwijkerstraatweg tot aan het station wordt geen aandacht meer besteed.

Afgehandeld

Raadslid Bärbel Böhling (De VrijeLijst) zegt hierover: ,,Samen met de PvdA hebben wij op 7 december 2023 een motie ingediend, waarin het college wordt verzocht bij de verdere uitwerking van de bouwlocatie Puikman 1 met genoemde fietsverbinding rekening te houden en de gemaakte afspraken te delen met de raad. Deze motie is een week later aangenomen in de raad. In een brief van 1 oktober dit jaar deelt het college de raad mee dat het onderzoek naar een fietspad over het P+R terrein bij het station buiten het bestek van het plan Duinstruweel valt en de motie als afgehandeld wordt beschouwd, omdat drie onderzochte tracés niet geschikt zijn om het fietspad daarop te realiseren.’’

Voordelen

Vervolgens heeft de fractie van De VrijeLijst herhaaldelijk aan de griffie gevraagd om een gedegen toelichting op de afwijzing van het voorstel voor een fietsaansluiting. Omdat de separate beantwoording lang achterwege bleef, hebben beide partijen op 30 november hierover schriftelijk vragen gesteld. Zij willen weten waarom het college deze wens van de raad niet uitvoert, terwijl er volgens de raad ruimte en mogelijkheden zijn. Ook vragen de partijen zich af waarom de raad nog niet duidelijk door het college is geïnformeerd, ondanks dat al besloten is om de wens niet uit te voeren. Tot slot vragen De VrijeLijst en PvdA of het college kan bevestigen dat het fietspad niet in strijd is met andere plannen en dat er ruimte voor is zonder dat woningen verplaatst hoeven te worden. De raad vraagt om ‘een serieuze beantwoording met een duidelijke onderbouwing’. Ze benadrukt dat de voorgestelde fietsverbinding ook voordelen biedt, zoals beter georganiseerde parkeerplaatsen en minder conflicten bij de fietsenstalling.

Reactie Fietsersbond

Bij de vragen aan het college is een schets gevoegd, die ook deel uitmaakte van de motie van december 2023. Böhling: ,,De tekening laat zien dat én het parkeren beter wordt én de fietsverbinding tot aan de Kramersweg wordt doorgetrokken. Wij vragen het college dan ook een analyse te maken van deze schets met oplossingen, zodat de haalbaarheid goed in beeld komt.’’

Alex van der Leest voegt daar namens de Fietsersbond aan toe: ,,Goed dat de raad zich inzet voor goede bereikbaarheid van het station en een goede verbinding voor doorgaande fietsers. Het is de kortste en een logische fietsverbinding. Bovendien kiezen fietsers de P+R-route om verlost te zijn van het jachtige verkeer langs de Puikman. Wij vinden het college nalatig als het verzuimt om het fietsen langs de P+R en het station veiliger te maken. Daarbij is het ronduit cynisch om het fietsen aldaar te ‘ontmoedigen’ door de (brom)fietsverbinding met de Beverwijkerstraatweg te vervangen door een voetgangersverbinding, zodat fietsers niet echt belemmerd worden, maar wel de schuld krijgen als het misgaat op de P+R.’’

Nieuwe brieven

Ondertussen rouleren er recent nieuwe brieven. In de eerste plaats heeft het college op 3 december opnieuw aan de raad meegedeeld dat de fietsverbinding over of direct langs het P+R-terrein niet kan worden gerealiseerd vanwege eerdergenoemde redenen. Daarbij zegt het college: ,,Wij zijn voornemens de bestaande fietsdoorsteek te vervangen door een voetgangersdoorsteek, omdat een fietssluis de doorgang voor gehandicapten of bijvoorbeeld een scootmobiel belemmert. Hiermee stimuleren we om via de Puikman naar het NS-station te fietsen.’’

Een schetsmatige verkenning voor een betere oplossing van de fietsverbinding en het parkeren langs het station. (Ontwerp: De VrijeLijst)

Deze brief was voor de indieners van de motie aanleiding om hun brief aan het college van 30 november bij te stellen, wat een herziene brief van 5 december tot gevolg had. Daarin wordt nog eens expliciet om een goed onderbouwde toelichting gevraagd van de tracévariant van het fietspad door de groenstrook tussen het P+R-terrein en het projectgebied van het bouwplan aan de Puikman.

Naar verwachting kunnen de antwoorden op deze vragen eind december/begin januari tegemoet worden gezien.

Op de foto:
De huidige situatie van het P+R-terrein, gezien vanaf de Beverwijkerstraatweg. (Foto: Fietsersbond)