Visser ’t Hooft zes weken lang terug in de tijd

Castricum – Vorige week opende kindcentrum Visser ’t Hooft het nieuwe thema voor de komende zes weken. Dat gebeurde op bijzondere wijze. Alle kinderen verzamelden zich in de aula, maar wisten niet wat er zou gaan gebeuren. Het enige dat ze zagen, was een tijdmachine.

Eén voor een stapten de leerkrachten uit de tijdmachine, verkleed als personages uit verschillende tijdvakken. Zo kwamen leerkrachten uit diverse periodes van de geschiedenis, van de prehistorie tot de tijd waarin de opa’s en oma’s van de kleuters leefden. Kort werden ze geïnterviewd: ,,Uit welke tijd komt u?’’ en ,,Wat was er zo bijzonder aan uw tijd?’’ De kinderen, van kleuter tot groep 8, zullen zich de komende zes weken verdiepen in hun eigen tijdvak. Ze gaan aan de slag met een thema dat de geschiedenis tot leven brengt.

Bij Kindcentrum Visser ’t Hooft staat betekenisvol onderwijs centraal, waarbij leerlingen niet alleen vakken leren, maar ook echt begrijpen waarom en hoe de wereld is zoals deze is. Elke zes weken staat een nieuw thema centraal. De leraar verzorgt lessen gedurende een langere periode over een kennisrijk thema en verbindt daar allerlei activiteiten aan, zoals het lezen van verschillende tekstsoorten, praten over de teksten, het voorlezen van een boek dat binnen het thema past en het geven van een schrijfopdracht die leesbegrip stimuleert. Op deze manier bouwen de leerlingen gedurende zes weken veel expertise over het thema op. (Foto: Kindcentrum Visser ’t Hooft)