Ongenoegen en boosheid over project autoluwe Dorpsstraat

Castricum – Afgelopen donderdag vond de commissievergadering plaats over project autoluwe Dorpsstraat. Onder grote publieke belangstelling, met dertien insprekers, werd het een volle vergadering. De plannen hebben grote gevolgen voor omliggende wijken. ,,Er worden nieuwe problemen gecreëerd.”

Door Ans Pelzer

Het autoluw maken, door eenrichtingsverkeer in te voeren van noord naar zuid op de Dorpsstraat, heeft grote gevolgen. Dat lieten bewoners luid en duidelijk – soms boos en geëmotioneerd – horen. In de plannen wordt de Verzetsheldenbuurt goeddeels afgesloten. De bewoners van onder andere de Ruiterweg, Mient, Stationsweg en de Prinses Beatrixstraat krijgen de volle laag aan verkeersstromen. De plannen konden bij enkele insprekers wel op (gedeeltelijke) instemming rekenen.

Doel

Na de insprekers komen politici aan het woord. Daar is echter nauwelijks tijd meer voor. VVD-raadslid Gerrit Krouwel roept op om de discussie eerst te voeren over de kern van het vraagstuk – en dat is de spoorwegovergang Beverwijkerstraatweg. ,,Laten we met het gesprek back to earth gaan. Wat is het doel van het autoluw maken van de Dorpsstraat? De discussie begint immers bij de spoorwegovergang. Er worden nu veel nieuwe problemen gecreëerd – en welk probleem wordt er opgelost? We hebben de tijd tot 2030, laten we vooral zorgvuldig zijn en het gesprek over de Dorpsstraat integraal voeren in samenhang met de discussie over de spoorwegovergang.” Het voorstel van Krouwel kan op brede bijval rekenen. De politieke behandeling wordt uitgesteld totdat er meer duidelijkheid is over de plannen voor de spoorwegovergang. Wethouder Paul Slettenhaar kan nog geen definitieve toezegging doen over de termijn waarop een en ander duidelijk is. De verwachting is dat zulks in april het geval zal zijn.

Ruis

Niet voor de eerste keer werd het dorp opgeschrikt door plannen rondom de Dorpsstraat. De proeven in de wijk – door verschillende colleges ‘de knip’ genoemd – moesten zijlings ingetrokken worden. De bewoners werden laat of niet geïnformeerd en waren woedend. Voor bewoners in de omliggende straten levert dit geëxperimenteer met pilots en plannen steeds weer veel onrust en ongerustheid op. Ook zijn er inspraakavonden geweest met weinig duidelijkheid over de weging van al die meningen. Dat levert ruis op. 

Vragen

Meerdere inwoners maakten berekeningen en stelden fundamentele vragen: waarom moet de Dorpstraat op schop? Is de situatie nu gevaarlijk? Waar blijft een integraal verkeersplan? Hoe zit het met de toegangswegen naar Castricum? Waarom niet beginnen met kleinere, praktische oplossingen? Zoals bij de overweg beginnen met een doseringssysteem met flitsers tegen auto’s op de overweg. Het zou helpen als het college met een integraal voorstel voor de lange en korte termijn komt. (Archieffoto: Regio Media Groep)