Castricum – Met haar hulp aan burgerinitiatief ‘Reclame Fossielvrij’ belandde Rosanne Rootert uit Castricum op de derde plaats van de Trouw duurzame 100 van 2021. Zij en compagnon Femke Sleegers willen een verbod op reclames door de fossiele industrie.
Door Ans Pelzer
In de duurzame top 100 inventariseert dagblad Trouw jaarlijks de meest duurzame initiatieven. De jury over Reclame Fossielvrij: ,,Het is een muis in activistenland maar ze lusten de oliegiganten rauw. Met reclames en campagnes doen oliemaatschappijen voorkomen alsof ze keihard werken aan een schone toekomst. Reclame Fossielvrij wil af van hun kletspraat. Ze pleiten onvermoeibaar voor een verbod op fossiele reclame en vinden hun inspiratie in de tabakswet.”
Inzet voor het klimaat
Rosanne woont met haar man, die oorspronkelijk uit Heiloo komt, en twee kinderen (6 en 8) sinds 2017 in Castricum. Ruim een jaar geleden nam ze ontslag als griffier bij de rechtbank in Alkmaar om haar tijd vrijwillig te besteden aan het klimaat. ,,De coronapandemie leek de ideale periode voor bedrijven om het roer om te gooien qua duurzaamheid. Maar juist KLM en andere fossiele bedrijven kregen miljarden aan steun met nauwelijks groene voorwaarden. Dat was het moment dat ik dacht: ik wil zelf meer doen.”
Klimaatsabbatical
Ze volgde het voorbeeld van Femke Sleegers, de oprichter van Reclame Fossielvrij, en nam een ‘klimaatsabbatical’. Nu leeft Rosanne van haar spaargeld. Rosanne: ,,Met Reclame Fossielvrij willen we een verbod op reclames van de fossiele industrie. Die doet zich groen voor maar wil richting 2030 alleen maar meer olie en gas oppompen. Reclames voor vliegreizen en auto’s op fossiele brandstoffen zouden verboden moeten worden. Om onder de anderhalve graad van Parijs te blijven, moeten we minder gaan uitstoten. Dit is niet te tijd om mensen te verleiden om nog meer fossiele brandstoffen te gebruiken.” In verschillende gemeenten, zoals Amsterdam, Leiden en Haarlem, zijn het afgelopen jaar al moties aangenomen om fossiele reclames uit het straatbeeld te weren. Daar kregen de moties van GroenLinks steun van onder andere PvdA, D66 en CDA. Ook sponsoring door de fossiele industrie zou moeten stoppen.
Uitreiking
Bij de bekendmaking van hun derde plaats riepen Femke en Rosanne het dagblad Trouw op om te stoppen met fossiele reclames. Daaropvolgend is er een gesprek geweest met hoofdredacteur Cees van der Laan en uitgever Philippe Remarque. In de krant van 27 november blikt de hoofdredacteur daarop terug. Uitgangspunt voor Trouw is dat er een muur is tussen de commerciële afdeling en de redactie. Advertenties mogen geplaatst worden als adverteerders zich houden aan de bepalingen van de Reclame Code Commissie.
Maar Van der Laan voegt daaraan toe: ,,Het wringt als het gaat om de reclames van de olieboeren en de kiloknallers van het vakantievervoer. De afgelopen weken zag ik paginagrote advertenties voorbijkomen van Shell, waarin het concern zich aanprijst als investeerder in groene energie, en van touroperators die adverteren met goedkope vliegvakanties. Terwijl de redactie pagina’s vol schrijft over de top in Glasgow en het belang om met elkaar minder te vervuilen, waarbij de producten van Shell als een van onze grootste vervuilers worden aangewezen.” Van der Laan zegt dat hij zelf graag zou zien dat Trouw stopt met fossiele reclames, maar dat die beslissing aan de directie is. ‘De discussie is gestart’.
Op de foto:
Femke (l) en Rosanne derde in Trouw Duurzame Top 100. (Foto: Marianna van der Stel / Fossielvrij NL)