Foto boven:
Marije Slingerland in haar rol als Cearra. (Foto: Marije Slingerland)
Beverwijk/Castricum – Het Nationaal Jeugd Musical Theater (NJMT) speelt op zondag 30 april haar nieuwe productie Robin Hood de musical in het Kennemer Theater in Beverwijk. Het NJMT is de enige musicalschool in Nederland met een landelijke tour. De cast van Robin Hood de musical bestaat voornamelijk uit jongeren, onder wie de 20-jarige Susan Overbeek uit Castricum. Naast de jongeren spelen enkele volwassen professionals mee zoals Cystine Carreon, Ruben Kuppens en Louis van Dijk uit Westzaan.
Susans passie voor musical is ontstaan op de middelbare school, waar ze elk jaar meedeed aan de schoolmusical. Toen ze klaar was met school miste ze de jaarlijkse musicals en zag ze de auditieoproep voor Alice in Wonderland de musical van het NJMT. Ze gaf zich op, deed auditie en kreeg een felbegeerde rol. Ze mocht de moeder van Alice spelen, die in Wonderland transformeert naar de goede vredelievende Witte Koningin.
Theateracademie
Ze besloot gelijk ook lessen te volgen bij Elise Berends in de theateracademie van het NJMT, waar ze enorm van geniet: ,,Het NJMT is een heel fijn gezelschap en toen ik er voor het eerst kwam werd ik warm ontvangen en gelijk betrokken bij de groep.’’ Musical doet ze echt als hobby. Susan is in het dagelijks leven fulltime student Verpleegkunde: ,,Het is heerlijk als ik na een vroege dienst ’s avonds naar het NJMT ga om lessen te volgen en in het weekend door het land mag toeren met een show.’’
Ook vorig jaar deed Susan weer auditie, dit keer voor Robin Hood de musical. Ze kreeg de rol van Cearra, een oud vrouwtje uit het volk. Een totaal andere musical en rol dan Alice in Wonderland, maar dat vindt Susan juist erg leuk. Cearra loopt krom met een stok en is hartstikke doof, daarom heeft ze een toeter om nog iets te kunnen verstaan. Susan vertelt dat het best een uitdaging is om met grime te zorgen dat ze op een 90-jarige lijkt, maar vindt het wel heel grappig om te doen. Ze geeft aan dat ze het geweldig vindt om deze rol te spelen, vooral ook tijdens de scènes met het volk: ,,Het zijn zoveel leuke personages bij elkaar in het volk, wat het super tof maakt om naar te kijken.’’
Twee van de leukste karakters in de voorstelling vindt Susan Phillis en Edward, de smid en zijn vrouw. Tijdens de volksscènes slaan ze elkaar met een koekenpan op het hoofd, waardoor Edward al enkele tanden kwijt is, en ze foeteren constant op elkaar. ,,Stiekem moet ik soms mijn lach inhouden op het toneel’’, zegt Susan hier lachend achteraan.
Het verhaal
Wanneer Marian na jaren terugkeert naar het kasteel in Nottingham, schrikt ze van hoe de stad er aan toe is. Na de dood van de koning, haar vader, heeft de sheriff de macht gegrepen. Hij is meedogenloos en regeert met harde hand met behulp van zijn neef Guy van Gisborne. De rijken zijn alleen maar rijker geworden en de armen armer. Marian heeft er van alles over te zeggen maar haar stiefmoeder Sybella snoert haar de mond: een vrouw moet haar plaats kennen. In het kasteel voelt Marian zich opgesloten; ze ziet machteloos toe hoe het volk honger heeft en hoe onschuldige mensen worden gestraft voor de meest onbenullige vergrijpen, of omdat ze hun belasting niet meer kunnen betalen.
Dan staat er plotseling een held op vanuit de menigte, een kap ver over het gezicht getrokken, die op spectaculaire wijze een paar jonge veroordeelden bevrijdt met pijl en boog. Deze Robin Hood sluit zich aan bij een bende vogelvrijverklaarden die in het bos van Sherwood woont. De groep begint van de rijken te stelen en de buit te verdelen onder de armen, tot grote woede van de sheriff. Intussen hoort Marian dat ze wordt uitgehuwelijkt aan de hardvochtige sheriff De Rainault. Haar vrijheid wordt stukje bij beetje meer ingeperkt. Maar wie schuilt er precies onder de kap van Robin Hood en zal deze held erin zal slagen om meer gelijkheid af te dwingen?
Interessante twist
Robin Hood de musical is een episch, avontuurlijk kostuumdrama over strijden voor gelijkheid en je stem laten gelden. Een belangrijke boodschap in de wereld van nu waarin er nog steeds te veel ongelijkheid heerst, niet ieder mens een stem heeft en het niet overal vanzelfsprekend is dat je mag zijn wie je bent. Componist, tekstschrijver en regisseur Elise Berends heeft in haar eigen bewerking de klassieke legende een interessante twist gegeven door Robin Hood een meisje te laten zijn.
De voorstelling in Beverwijk zal een speciale voorstelling worden voor Susan omdat er veel thuispubliek komt. Ze hoopt natuurlijk op een uitverkochte zaal en raadt iedereen aan om te komen kijken: ,,De verhaallijn en boodschap zijn prachtig en dit wordt met volle overtuiging, emotie en gevoel gespeeld door de talentvolle cast. Ik zou iedereen aanraden om te komen kijken naar dit spektakel en mocht u het kromme oude vrouwtje spotten, dan weet u wie dat is!’’, sluit Susan af.
Kijk op www.kennemertheater.nl voor kaartverkoop of ga naar www.robinhoodmusical.nl voor meer informatie en de volledige speellijst. Robin Hood steelt je hart!