Castricum – De gemeente onderzoekt hoe de bereikbaarheid en doorstroming voor auto’s bij de spoorwegovergang in de Beverwijkerstraatweg kan worden geoptimaliseerd. De Fietsersbond vindt dat in deze discussie de auto onnodig voorop wordt gesteld. Men stelt: ,,Onacceptabel en niet van deze tijd.’’ De bond komt met een ander plan, waarbij auto’s gebruik kunnen maken van de al bestaande infrastructuur.
Het plan van de Fietsersbond spaart de leefbaarheid en de natuur, maar zet toch veiligheid voorop. De bond gaat ervan uit dat de onveiligheid voor auto’s op de spoorwegovergang op korte termijn wordt aangepakt. De gemeente bereidt daartoe momenteel een gelijkvloerse aanpak voor. Die oplossing beperkt het rechts afslaan van auto’s vlak na de overweg. In het alternatieve plan van de Fietsersbond maken auto’s vooral gebruik van de ‘noordroute’. Die loopt via onder meer de Soomerwegh, de N513 en de N203 (zie kaartje). Men stelt: ,,Vergeleken met de route via de overweg scheelt die ‘noordroute’ voor de meeste Castricummers nu al weinig tijd. Soms is het via de N513 naar Beverwijk zelfs minuten sneller dan via de overweg.’’
Kern van het alternatief is het ontmoedigen van autoverkeer via de overweg en stimuleren van gebruik van de bestaande structuur via de ‘noordroute’. Het langer gesloten zijn van de spoorbomen wordt in dit plan gecombineerd met andere maatregelen, zoals uitbreiden van de 30 km/h zone. Ook bevat het plan voorstellen om sluipverkeer, zoals in de Bakkummerstraat, tegen te gaan. De uitweg die de Fietsersbond biedt, kan door de relatieve eenvoud, vergeleken met de auto-opties, razendsnel worden gerealiseerd, geëvalueerd en geperfectioneerd. ,,En het bespaart tientallen miljoenen euro’s’’, aldus de bond. (Afbeelding: aangeleverd)