Het geplande opstelterrein voor sprinters aan de oostkant van de A9 bij Uitgeest komt er niet. Dat besloot het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat afgelopen week in samenspraak met ProRail en de NS. Wegens hoge kosten is gekozen om het terrein in Heerhugowaard te bouwen. ‘Slecht nieuws voor Castricum’, meldt D66-lid Bert Roodhof op Facebook. ‘Er rijden straks dagelijks 32 extra treinen over het spoor.’
Bij de invoering van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) – ook wel spoorboekloos rijden genoemd, wordt een flinke kostenoverschrijding verwacht. Daarom is toch gekozen voor Heergowaard. Roodhof schrijft: ‘Wat 32 treinen per dag meer gaat betekenen voor het verkeer in Castricum laat zich raden. De spoorwegovergangen bij de Beverwijkerstraatweg, de Vinkebaan en de Oranjelaan waren al veel dicht, in de toekomst zullen ze vrijwel niet meer open gaan. Tussen de treinen door zal er zo nu en dan een fietser of automobilist kunnen oversteken. De rest staat op de Mient of vanaf Heemskerk te wachten.’
‘Voor iedereen die zich hard heeft gemaakt voor het behoud van het natuurgebied tussen Krommenie en Uitgeest is dit goed nieuws’, vervolgt Roodhof. ‘Dat geldt ook voor de provincie die nu wellicht de ruimte ziet om een andere verbindingsvariant A8-A9 te kiezen zonder dat de Stelling van Amsterdam daarbij de werelderfgoedstatus verliest. Ook veel blijdschap in Uitgeest en Heerhugowaard. In Uitgeest blijft voorlopig veel bij het oude, Heerhugowaard aasde al heel lang op het opstelterrein.’
De situatie rond de overwegen in Castricum – in het bijzonder aan de Beverwijkerstraatweg – zijn al jaren onderwerp van discussie. Roodhof: ‘Ik mag hopen dat de gemeente alle denkbare oplossingen (tunnels, rondweg) nog een keer tegen het licht houdt en dit moment aangrijpt om de financiering rond te krijgen.’