Jens (22) breekt internationaal door op het gebied van tech en marketing

Foto boven:
Jens: ,,Geef kinderen de kans om hun zelfgekozen pad te volgen en steun ze hierin.’’ Foto: Henk de Reus

Castricum – Jens Glerum is pas 22 jaar en lijkt een bliksemcarrière te maken. In 2021 richtte hij, samen met zijn partner Marnix Vandooren, het bedrijf CreatorMate op. Het bedrijf trok internationaal aandacht en recent werd Jens geïnterviewd door Netinfluencer, een toonaangevend Amerikaans vakblad voor creators en marketeers.

Door Henk de Reus

Na het voltooien van de mavo volgde Jens de mbo-opleiding junior accountmanager. Het ondernemerschap zat toen al in zijn bloed. Op 14-jarige leeftijd ontdekte Jens YouTube. Het wekte zijn interesse in de wereld van creators (makers van content voor verschillende platforms). Zijn perspectief op wat er in de wereld mogelijk was veranderde op dat moment. Het bracht hem ertoe om zelf iets in media te doen.

Hij creëerde content en bouwde onbewust een portfolio op om zijn toekomst vorm te geven. Op zeventienjarige leeftijd werd Jens webshopmanager bij Four Amsterdam, een high-end moderetailer. Hier ontdekte hij voor het eerst de kracht van creator-driven marketing (door de maker aangestuurde marketing). Jens meende dat traditionele reclame niet of nauwelijks werkt. Na drie jaar verliet hij Four Amsterdam en deed hij nog een aantal maanden marketingwerk voor ANOTR, een populair DJ-duo.

CreatorMate

In 2021 besloten Jens en zijn zakenpartner Marnix Vandooren een talentenbureau op te richten voor kleine creators. De komst van AI zorgde voor een ommekeer. Jens en Marnix namen contact op met het grootste AI bureau in Nederland. Toen zij hoorden dat je alles kunt automatiseren besloten zij in Amsterdam het bedrijf CreatorMate op te richten. Het bedrijf analyseert de data van creators om te ontdekken welke aspecten binnen die content het meest aanslaan bij hun doelgroep en het helpt hun klanten om het concept te verbeteren. Dit doet het via het aanreiken van technieken en het geven van trainingen. Het is inmiddels een bedrijf met een waarde van een miljoen, gebaseerd op waarde en omzet. De klantenkring komt voornamelijk uit het Verenigd Koninkrijk en de VS en bestaat uit 2000 content creators.

Wat maakte dat je dit pad wilde volgen?

Jens: ,,Ik was geen buitenbeentje op school en kon hetzelfde als de rest, maar wilde gewoon meer. Ik heb nooit moeite gedaan voor iets waarvan ik het grotere doel niet zag. Op de mavo deed ik het minimale zodat ik maximaal tijd kon investeren in de dingen die ik wél wilde doen. In dit geval mezelf verdiepen in de wereld van de creators. De tijd gaat snel en ik wil elke minuut van het leven benutten. Hoe sneller ik nu ga, hoe meer ik later nog kan doen.’’

Hoe zou je jezelf omschrijven?

,,Ik ben geen nerd, maar wél een creatieveling met veel ambities die altijd bedenkt hoe iets beter kan. Ik ben ADHD gediagnostiseerd en altijd druk in m’n hoofd. Ik heb altijd gedaan wat ik leuk vind en heb een drang naar ondernemen. Je zou denken dat ik commercieel ben ingesteld, maar dat valt erg mee. Ik kom uit een links nest en ben best sociaal.’’

Wat vonden je ouders ervan toen je aangaf dat je deze richting op wilde?

,,Ze vonden het maar niks. Ze hadden liever gehad dat ik ging doorstuderen. Toen ik naar Four Amsterdam wilde verklaarden ze mij voor gek. Het leidde thuis tot fricties. Een vertrouwenspersoon van m’n ouders adviseerde hen om mij de kans te geven om onderuit te gaan. ‘Daar leert hij van’ was de achterliggende gedachte. M’n ouders volgden het advies op en nu zijn ze trots op mij.’’

Je maakte in korte tijd een bliksemcarrière. Hoe ging dat?

,,Bij Four Amsterdam, het snelst groeiende kledingmerk van Nederland, begon ik als e-commerce en marketing trainee. Ik leerde veel door simpelweg mee te kijken en taken van managers over te nemen. Via YouTube-video’s maakte ik mezelf alles eigen over e-commerce, traffic management, marketing en social media. Ik testte mijn kennis meteen in de praktijk uit. Op m’n achttiende werd ik er e-commerce coördinator en was ik onder meer verantwoordelijk voor het opzetten en opschalen van Four Kids e-commerce zodat klanten er ook kleding zouden kopen voor hun kinderen.

Later werkte ik nog een paar maanden bij ANOTR als social media data analist voor meerdere partijen. Ik analyseerde data om te bepalen hoe we de interactie met het publiek konden stimuleren via relevante algoritmes. Hier paste ik growth hacking op Instagram toe. Hierbij ligt de focus volledig op de groei van het bedrijf.’’

Jens (l) en zakenpartner Marnix Vandooren. (Foto: CreatorMate)

Je zegt dat je de hele dag druk in je hoofd bent. Kun je privé en werk goed scheiden?

,,Dit kun je niet scheiden omdat ze altijd samen gaan. Als je privé niet lekker gaat wil het ook niet op je werk. Door met de collega in gesprek te gaan en samen naar oplossingen te zoeken kun je privé en op het werk beter functioneren.’’

Waar liggen je uiteindelijke ambities?

,,We willen wereldwijd de grootste speler worden waar creators terecht kunnen om fulltime succesvolle content creators te worden en bedrijven kunnen helpen hun partnerships te optimaliseren. Ik doe het niet voor het geld, want dan zou ik het niet volhouden en ik stop niet voordat mijn doel bereikt is.’’

Welke boodschap zou je willen afgeven?

,,Ik kom niet uit een rijk gezin, dus dat heeft mij niet geholpen. Ik zette meer stappen zonder dat iemand mij hiertoe aanspoorde. Dat mijn ouders aanvankelijk afwijzend ten opzichte van mijn keuze stonden kan ik vanuit hun perspectief begrijpen. Het komt omdat ouders hun kind willen beschermen en behoeden voor tegenslag, maar het heeft ook te maken met hun aannames. Maar waarop zijn deze aannames gebaseerd? Op hun beeld van de realiteit, hun eigen trauma’s of misschien dingen die bij henzelf in de praktijk niet bleken te werken? Wie denkt die ander te zijn om mij te vertellen dat ik in zijn/haar wereld moet leven?

Ik zou graag zien dat ouders aan hun kinderen vragen wat hij/zij graag zouden willen doen. Luister naar ze en steun ze bij de uitvoering van hun ideeën, ook al matchen deze misschien niet met jouw eigen ideeën. Wie zegt trouwens dat deze ideeën goed zijn voor jouw kind? Leef niet in het verleden maar in de toekomst, de toekomst van jouw kind.’’

Wijze woorden van een energieke, slimme jongen die goed over dingen nadenkt en zijn tijd vooruit lijkt te zijn.