Sinds het ingaan van de nieuwe dienstregeling krijgt Rover veel klachten binnen van treinreizigers tussen Haarlem, Uitgeest en Alkmaar. De sprinter op dit traject voert in januari zelfs de top 10 uit het meldpunt volle treinen aan. Rover wil maatregelen van NS.
De intercity tussen Alkmaar en Haarlem rijdt sinds december alleen nog in de spits, maar stopt niet meer op stations Heiloo, Castricum en Uitgeest. Reizigers vanuit deze plaatsen zijn voortaan de hele dag op een sprinter aangewezen. Veel reizigers op deze Kennemerlijn klagen nu over bomvolle sprinters en gemiste aansluitingen.
Hoewel veel meer reizigers dan voorheen zijn aangewezen op de sprinter Haarlem – Uitgeest, melden honderden mensen aan Rover dat de treinen juist korter zijn geworden. ,,Bij Beverwijk zit de trein vaak al vol. Zou fijn zijn als we de dubbeldekker weer terugkregen. Daar kon iedereen al niet eens in zitten laat staan in een sprinter”, meldt een reiziger aan Rover. ,,De conductrice vertelde dat zij probeert te vermijden op dit traject te werken. Kun je nagaan hoe je je als reiziger voelt die vijf keer per week heen en weer reist.” NS is van plan per 2017 de spits-intercity weer in Heiloo en Castricum te laten stoppen, maar Rover wil snellere maatregelen zien. In ieder geval zijn er snel langere sprinters nodig op het traject, daarnaast wil Rover dat NS onderzoekt of er in de spits door de intercity gestopt kan worden in Uitgeest, Heiloo en Castricum. ,,Graag vernemen we of jullie de krappe capaciteit van deze treinen onderkennen en tot welke maatregelen dit leidt voor een betere reis van de klanten op deze route”, schrijft Rover aan NS. ,,Het is extra zuur voor de reizigers uit Uitgeest, Castricum en Heiloo die door het wegvallen van de IC-stops ook al een flink langere reistijd hebben.”