Kunstenaarsduo uit Castricum werkt aan bijzonder kunstproject in Rajasthan (India)

Foto boven:
Doorlopende voorstelling bij het maken an het koeienmestreliëf. (Foto: Cobofoto)

Castricum – De Castricumse Mireille Schermer en haar levenspartner Cor Nelis kregen een bijzondere kans om bij Farm Studio India in Rajasthan als artist in residence te verblijven en te werken. Na een werkperiode van een maand in een dorpje op het platteland van Rajasthan droegen zij een muurschildering, gemaakt van koeienmest, over aan het dorp.

Geïnspireerd door de helende kracht van de natuur maakte het duo een muurkunstwerk gebruikmakend van de traditionele ‘gobar’-techniek in klei en koeienmest, en ontwikkelde Schermer een verf op basis van klei, mest en aardpigmenten. Helemaal duurzaam en heilzaam dus. Koeienmest ademt, werkt antibacterieel en schimmelwerend en is nog heilig ook!

Vooruitgang bracht de techniek ook hier in de vergetelheid en het leek haar mooi het te heroverwegen en op een nieuwe manier toe te passen. Dit trok de aandacht van de pers in India en het duo verscheen tot driemaal toe in de regionale en landelijke kranten. Centraal in het werk staat de Banyanboom, een heilige boom, waarvan de blaadjes zijn voorzien van een ‘mudra’ handafdruk. De mudra is een helende handbeweging die je terugziet in yoga, en de toegepaste mudra staat voor water en zuivering met de pink en duim tegen elkaar aan. Een passend symbool in de woestijn van Rajasthan.

Symbool voor groei en vernieuwing

De Banyanboom is bijzonder sterk en staat symbool voor groei en vernieuwing. Niet alleen groeit hij op de centrale plekken in de dorpen, zoals bij de tempel, de Banyanboom (ficus benghalensis) is de nationale boom van India. De Banyan bezit van alle bomen wereldwijd het grootste bladerdak en biedt de grootste schaduw. Bast en blad hebben ontstekingsremmende eigenschappen. Dat sprak de kruidenvrouw in Mireille aan. Naast kunstenaar is zij kruidenvrouw en met Cor Nelis runt zij Nature Works waar zij kruidenproducten maar ook wildplukwandelingen, natuurbelevingsdagen en heilzame bosbaden aanbieden.

Het dorp loopt uit tijdens het feestelijke openingsritueel. (Foto: Nature Works)

Omdat aan de wortels van de Banyanbomen in India vaak afbeeldingen van goden en kaarsjes te vinden zijn, verwerkte het duo in de wortels van hun muur kleine gaatjes, nisjes en plateautjes om er bloemen en afbeeldingen in te kunnen plaatsen en kaarsjes te kunnen branden. In het laatste weekend van januari staken de ‘elders’ uit het dorp de kaarsjes aan en plaatsten ze in de wortels, de generaties na hen gaven hun favoriete goden een plaatsje en tot slot versierden de kinderen de boom met warm oranje afrikaantjes. Zo droegen zij de boomtempel over aan het dorp met een verbindend warm ritueel en keerden vervuld weer huiswaarts.