Leerlingen Jac. P. Thijsse College organiseren sponsoractie voor minima

Foto boven:
Leerlingen van de businessklas tonen met trots de zojuist gedane inkopen. (Foto: Henk de Reus)

Castricum – Leerlingen van het Jac. P. Thijsse College organiseerden een sponsoractie met als doel de hieruit verkregen inkomsten in te zetten voor de aankoop van Sinterklaascadeaus voor de minima in de regio. Leerlingen van de brug- en tweede klassen liepen hiervoor een marathon in sporthal De Bloemen. De actie leverde vijfduizend euro op.

Door Henk de Reus

Leonie Weijling is als docent aan de school verbonden. ,,Leerlingen van de 4 havo businessklas hebben de goeden-doelen-actie samen met leerlingen van 5 havo Bewegen, Sport en Maatschappij (BSM) bedacht en georganiseerd. Ze kregen hulp van de leerlingen van de brug- en tweede klassen. Deze waren de werkpaarden en liepen afgelopen woensdag in sporthal De Bloemen de kilometers bij elkaar, per klas een marathon.

Brugklassers en leerlingen van de tweede klas zijn bezig aan de marathon. (Foto: aangeleverd)

De organisatorische kant van de actie zoals de marketing, logistiek, sponsorwerving, financiering en PR namen de leerlingen van de businessklas voor hun rekening. BSM leerlingen namen de organisatie van de marathon op zich. Aangemoedigd door sponsors werd er door de leerlingen van de brugklassen en tweede klassen heel wat afgerend. Het leverde een bedrag op van vijfduizend euro.”

Afgelopen donderdag struinden leerlingen van de businessklas door de winkel van Intertoys op Geesterduin om het geldbedrag om te zetten in Sinterklaascadeaus.

Winkelwagens

Rond 14.30 uur staat de teller op elf winkelwagens, vol met cadeaus. Dit wordt uitbundig gevierd. Er zijn in totaal 297 cadeaus ingeslagen. Thomas Smit, eveneens docent, checkt samen met de leerlingen of alle artikelen die vooraf op een boodschappenlijst waren gezet inmiddels in de winkelwagens liggen. Hij noemt een voor een de artikelen op die op de lijst staan terwijl een van de leerlingen ‘Check’ roept als hij deze op de kassabon tegenkomt. Monopolyspellen, legoartikelen, Rummikub, babyspeelgoed, woordspellen, Playmobil, poppen, houten speelgoed, alles komt voorbij. Er blijkt nog een paar honderd euro over te zijn. Dit is gekomen omdat de eigenaar van de winkel het goede doel met een korting van tien procent ondersteunt. Voor dit geld wordt nog snel een tweede boodschappenronde gedaan.

Thomas zegt dat het nog een dingetje is geweest om de cadeaus op de hiervoor bestemde plaats te krijgen. ,,Je zit met de privacy van de mensen aan wie je de cadeaus wilt geven. Hun adressen mogen niet zomaar worden vrijgegeven. Daarom hebben we ‘Linda’s Wereld’ ingeschakeld. Linda heeft als slogan ‘De wereld een beetje mooier maken door samen anderen te helpen die het wat minder hebben’ en zij onderhoudt de contacten met de minima. De cadeaus worden zo dadelijk aan haar overhandigd.”

Linda van Pel van ‘Linda’s Wereld’ neemt dankbaar de eerste winkelwagen met sinterklaascadeaus in ontvangst. (Foto: Henk de Reus)

Voor elk kind een Sint

Als Linda arriveert kijkt ze haar ogen uit. Eén van de volle winkelwagens wordt haar symbolisch overhandigd. Ze zegt ervoor te zullen zorgen dat het speelgoed op de juiste plek terecht komt. ,,Elk kind verdient een Sint, zeg ik altijd.”, aldus Linda. ,,Ik vind het fantastisch dat de school hier een businessopdracht van heeft gemaakt en dat het tot dit resultaat heeft geleid. Wat een berg cadeaus. Echt fantastisch! Ik ben er zo blij mee.” Dit laatste geldt uiteraard ook voor de gezinnen waar zij de cadeaus zal afleveren. Het is mooi dat er in deze rumoerige tijd nog dit soort mooie initiatieven plaatsvinden.