Castricum – Voor de verbouwing van station Castricum aan de duinzijde is meer tijd nodig. Half maart 2020 starten de werkzaamheden aan de dorpszijde van het station. Dat is ruim twee maanden later dan ProRail aanvankelijk had gepland.
Zekere voor het onzekere
Voor de werkzaamheden aan de duinzijde van de tunnel was het nodig om gedetailleerd onderzoek te doen naar de constructieve veiligheid van de tunnel. De tunnel moest worden gewijzigd om een nieuwe trap en lift te kunnen plaatsen. Er zijn uitgebreide berekeningen gemaakt. Die tonen aan dat de tunnelconstructie met een beperkt aantal ontwerpaanpassingen veilig is. Die aanpassingen zijn inmiddels gedaan. Wel is hierdoor de uitvoering van de eerste fase vertraagd. Sommige werkzaamheden, zoals het plaatsen van de trap aan de duinzijde, zijn nog niet uitgevoerd.
Afronding werkzaamheden duinzijde
Met die laatste klussen van de eerste fase gaat de aannemer, K_Dekker Bouw & Infra, komende weken aan de slag. De nieuwe trap ligt al klaar en wordt naar verwachting half maart 2020 ingehesen op zijn definitieve plek. Daarna ligt het zwaartepunt van de werkzaamheden aan de dorpszijde. Dat betekent dat vanaf dat moment de toegang tot het station verandert: de ingang vanaf de Stationsweg (dorpszijde) gaat dicht en het station wordt toegankelijk vanaf de duinzijde (Westerplein) én via de perron-opgang Kramersweg/De Mient. De bouwkuip van de nieuwe trap en lift aan de dorpszijde zal in het weekend van 9 en 10 mei 2020 worden gemaakt. Daarom rijden er dat weekend geen treinen. De sloop van het stationsgebouw staat in de planning voor half april. Het nieuwe station is eind 2020 gereed.
Zo ziet het er straks uit
Het 50 jaar oude station was toe aan vernieuwing en krijgt daarom een flinke metamorfose. Het nieuwe station heeft straks 3 transparante liften en nieuwe trapopgangen tussen perrons en de tunnel. Ook de perrontunnel krijgt een grote opknapbeurt. Met nieuwe tegels en energiezuinige led verlichting. Er komt nieuw perronmeubilair en NS Stations heeft een nieuwe perronkiosk geplaatst.
Aan beide kanten van het station komen luifels, gemaakt van stevig wit doek. Die bieden straks beschutting aan reizigers en passanten. Én er wordt zo een overdekte ontvangstruimte gecreëerd. Een hoge glazen wand aan de kant van het spoor gaat zorgen voor extra beschutting en licht. Het hele station oogt straks toegankelijker, ruimer, lichter en comfortabeler.
(Foto 1: F. Langenbach, foto 2: aangeleverd)