Regio – De politie constateert dat steeds vaker senioren in onze regio het slachtoffer worden van oplichtingspraktijken. Wijkagenten sporen daarom iedereen met ouders op leeftijd aan om het gesprek aan te gaan en ze te wijzen op de gevaren.
Oplichters worden met de dag slinkser. Zo proberen ze bijvoorbeeld met mooie praatjes het vertrouwen van hun slachtoffers te winnen. Vervolgens stelen ze geld, een bankpas of andere waardevolle voorwerpen. Ze zijn elke dag bezig met het verzinnen van nieuwe methoden om hun slag te slaan. Op www.maakhetzeniettemakkelijk.nl staan tips die kunnen voorkomen dat iemand slachtoffer wordt van oplichters.
Spoofing
Bij spoofing nemen internetcriminelen een andere identiteit aan. De cybercrimineel geeft zich uit voor medewerker van een bank, verzekeringsmaatschappij of overheidsinstantie. Soms echter neemt de oplichter ook de identiteit aan van een goede bekende of familielid. Als zogenaamde bekende afzender probeert de cybercrimineel achter je persoonsgegevens of je pincode te komen, malware op je computer te plaatsen of je direct geld afhandig te maken.
Soms ontvang je een e-mail die niet echt afkomstig is van de afzender die in het bericht vermeld staat. Vaak staat in het bericht een link naar een nepwebsite, die precies lijkt op de officiële website. Oplichters kunnen echter ook telefonisch te werk gaan en daarbij een ander telefoonnummer op jouw telefoon laten verschijnen dan het nummer dat ze werkelijk gebruiken. Zo lijkt het alsof je met een vertrouwde partij te maken hebt, terwijl dat niet zo is.
Tips
- De bank belt je nooit op om te zeggen dat je geld moet overmaken naar een kluisrekening. Ze komen ook nooit je pasje ophalen omdat er iets mis zou zijn.
- Overheidsinstanties vragen nooit naar persoonlijke gegevens, wachtwoorden of betaalgegevens. Ook vragen ze niet of je software op je computer wilt installeren.
- Een helpdesk belt jou niet!