Zeventien seconden minder lang wachten tot de trein vertrekt en zeventien seconden minder lang wachten voor een overweg. Met een afteller op het station is deze tijdswinst te halen. Vorig jaar startten Prorail samen met NS een proef op de stations Hilversum en Hilversum Sportpark. De afteller werkt en de proef is daarmee een succes. Castricum denkt er ook over een afteller te laten plaatsen bij de herinrichting van de overgang Beverwijkerstraatweg.
Er zijn ongeveer tweehonderd stations met een overweg kort achter het station. Omdat de overweg gesloten moet zijn voordat een trein mag vertrekken start het vertrekproces pas na het sluiten van de overweg. De weggebruikers wachten op hun beurt weer op het passeren van de trein. Door het vertrekproces gelijktijdig te starten met het sluiten van de overweg is tijd te winnen. Deze tijdwinst kan weer gebruikt worden om treinen korter op elkaar te laten rijden en meer treinverkeer mogelijk te maken. Conducteurs worden in de tussentijd getraind om te werken met de afteller.