Het is een uitdagende opdracht: bedenk hoe je uit de ingrediënten van grof restafval een bruikbaar product maakt dat goed in serie kan worden vervaardigd en ook nog eens goed verkoopbaar is. Leerlingen van het Bonhoeffercollege namen de uitdaging aan en werkten hun idee in nauwelijks tien weken uit. Afgelopen woensdag werd in het gemeentehuis bekend gemaakt welk idee had gewonnen.
De BUCH-gemeenten hebben de landelijke doelstelling overgenomen om het restafval in 2025 tot 30 kilogram per inwoner terug te brengen. Om de doelstelling te halen, wil men zich gaan richten op hergebruik en demontage van goederen die in het grof restafval belanden.
Driekwart restafval herbruikbaar
Uit onderzoek is gebleken dat ongeveer 75 procent van het restafval kan worden gebruikt voor nieuwe producten. De BUCH-gemeenten streven naar het realiseren van een circulair centrum waar faciliteiten voor hergebruik, design en demontage samen komen op een centrale locatie. Het zal bestaan uit een samenwerking tussen de milieustraten, lokale kringloopwinkels, een (circulair) atelier, een demontagehal, een bouwkringloop, een repaircafé en een gereedschapsbibliotheek.
Ontwerpatelier
De kern van het circulaire centrum milieustraat is een ontwerpatelier. Hier worden door jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt goederen van de milieustraat gedemonteerd en verwerkt tot hoogwaardige producten. Het past in de doelstelling van de rijksoverheid om in 2030 een landelijk dekkend netwerk van circulaire ambachtscentra te hebben.
Opdracht voor scholieren
Enige tijd terug wonnen de BUCH-gemeenten een prijsvraag van het Ministerie van Rijkswaterstaat. De BUCH-gemeenten zijn daarmee pilotgemeenten voor een circulair ambachtscentrum. Naar aanleiding hiervan verstrekte wethouder Paul Slettenhaar, namens de BUCH-gemeenten, aan het Technasium van het Bonhoeffercollege de opdracht om van restafval een product te ontwerpen dat in serie kan worden gemaakt en verkoopbaar is.
Pitchen in gemeentehuis
Afgelopen woensdag mochten 19 teams van drie of vier leerlingen in de raadszaal hun ontwerp in een pitch van één minuut aan de man brengen. Hier blijkt niet iedereen een geboren verkoper te zijn. Daar waar het ene team een verhaal vertelt waar het enthousiasme vanaf spat is het andere team blij dat de minuut erop zit. Het valt ook niet altijd mee om aan een ‘lekenpubliek’ van 75 personen de techniek achter je product uit te leggen. Hoe leg je bijvoorbeeld uit dat het om een ‘handgemaakt’ product gaat? Guus weet het antwoord: ,,Het is handgemaakt omdat het met de hand gemaakt is.” Geen speld tussen te krijgen.
Zelfwiegende kinderwagen
Verschillende ideeën passeren de revue, zoals een prototype van een zelfwiegende kinderwagen, gemaakt van tentdoek, hout en trampolinemateriaal. Het is bedacht door Fabian, Jouri en Jeroen. ,,Ideaal als je een kind hebt dat veel huilt”, vertelt Jouri namens zijn team. Tien tegen één dat hij later een voorbeeldige vader wordt. De ‘Multo’ poef, het krukje (second sit), gemaakt van oude fietsbanden, de telefoonhoesjes van hout en stof en de strand/bos stoel voor ouderen trekken ook de aandacht.
‘Generaties samenbrengen’
Quinten, Esmee, Emmely en Bob bedachten een zitzak die ouderen gezellig samen van restafval in elkaar naaien. Jongeren zouden de zitzak wel willen kopen. Dit zou blijken uit een gehouden enquête. ,,We brengen hiermee twee generaties bij elkaar”, vertelt Quinten. Ze spelen op slimme wijze in op het thema eenzaamheid bij ouderen.
Na de pitches volgt een markt, waarbij alle producten aan de jury worden getoond en er vragen kunnen worden gesteld. Hierna gaat de jury in beraad.
Winnende prototype
Na een halfuur maakt wethouder Paul Slettenhaar de uitslag bekend. Hij looft de getoonde creativiteit en complimenteert alle team met hun ontwerp. De bijzettafel en de plastic vogel in blokjes zijn goed voor een derde plaats. Plaats twee is voor de zitzak en het krukje (second sit).
‘Haalbaar ontwerp’
Verrassende winnaar is het Kuub Blokspel voor op de campings in de regio, bedacht door Thom, Amber en Matt. De jury vindt het een haalbaar ontwerp dat op korte termijn gerealiseerd kan worden. Het speelt in op de doelgroep toeristen. Thom: ,,Campinggasten doen graag spelletjes en uit onderzoek bleek dat het Kuub-spel erg populair is. We hebben geprobeerd om dit spel geschikt te maken voor alle leeftijden. Als materiaal kozen we b-hout en pallets. Normaal belandt dit in de oven en laat het bij verbranding gevaarlijke stoffen achter. Door hergebruik en door het een kleurtje te geven ziet het er weer leuk uit. Het is ook nog eens goed voor het milieu.” Breng hier maar eens iets tegenin.
Henk de Reus