Foto boven:
Tanja Koet met een door haarzelf ontworpen waaier van krantenknipsels. (Foto: Henk de Reus)
Castricum – Waan je niet in Zuidoost-Azië als je binnenkort een riksja in Castricum rond ziet rijden. De veelzijdige Tanja Koet (58) probeert op deze manier bij het publiek aandacht te vragen voor haar creaties op velerlei gebied. Haar laatste project is een drieluik met mondmaskers waarmee zij mensen aan het denken probeert te zetten.
Door Henk de Reus
Als je haar atelier in Alkmaar binnenloopt wordt je al vrolijk van wat je om je heen ziet. Aan een rek hangen kleurrijke, zelfontworpen kostuums en de wanden hangen vol met sierraden, decoraties, schilderijen en collages gemaakt van natuurlijke, gerecyclede materialen. Tanja’s creativiteit komt niet alleen uit haar handen, maar ook uit het hart en haar hoofd. Dit blijkt uit de mooie gedichten die zij schrijft en de kinderboekjes, illustraties en kinderliedjes die zij uitbrengt.
Voor de materialen die zij gebruikt hoeft zij niet ver te zoeken. Tanja houdt kippen, kalkoenen en pauwen. Op het moment dat deze in de ruiperiode hun veren loslaten is Tanja er als de kippen bij om ze te verzamelen en ze een tweede leven te geven. Ze toont enkele zelfgemaakte voorwerpen waarin veren zijn verwerkt. Ook andere dingen die worden weggegooid geeft ze een nieuwe bestemming. Ze laat een grote waaier zien die gemaakt is van oude krantenknipsels.
Autodidact
Het creatieve zat er al vroeg bij haar in. Tanja: ,,Ik ben geboren Bakkumse en als kind was ik altijd al bezig met het maken van decoraties en sieraden van natuurlijke materialen, zoalsveren en schelpen. Ik leerde veel zelf door gewoon dingen uit te vogelen. Wat mijn ogen zien kunnen mijn handen maken. Een speciale opleiding heb ik nooit gevolgd. Eigenlijk ben ik een autodidact. Dansen, atletiek en acrobatiek maakten trouwens ook al deel uit van m’n kinderjaren. Als kind wilde ik later circusartieste worden.
Corona
Tanja probeert van haar eigen werk te genieten en hoopt dat anderen ervan meegenieten. Met haar creaties wil zij inspelen op de actualiteit.
,,Bij corona zie je dat er al langere tijd twee kampen zijn. Mensen die de feiten geloven en naar de maatregelen handelen en mensen die er anders over denken. Het raakt mij als ik zie dat mensen elkaar niet in hun waarde laten als zij van mening verschillen. Ook is de informatieverstrekking soms verwarrend. Eerst wordt gezegd dat de mondkapjes schijnveiligheid bieden omdat zij het virus doorlaten. Later worden mondkapjes verplicht gesteld in winkels en openbare gebouwen. Aan milieuaspecten wordt nauwelijks aandacht geschonken. Overal slingeren mondkapjes rond. Zij vormen een bedreiging voor vogels en andere dieren omdat ze erin verstrikt kunnen raken.”
,,Omdat ik veel met dieren heb gaat mij dit erg aan het hart. Wat je ook ziet is dat de commercie op de actualiteit inspeelt en dat mondmaskers inmiddels een modeartikel zijn worden. Ik heb al dit soort dingen op creatieve wijze in beeld willen brengen om zo mensen aan het denken te zetten. Omdat ik zelf waarde hecht aan de werking van kruiden maakte ik eerst een masker in de vorm van een lange snavel waarin kruiden met een helende werking zaten. Je ziet ze nog wel eens op oude plaatjes. Artsen droegen deze maskers vaak om zich te beschermen tegen patiënten met besmettelijke infectieziekten, zoals de pest. Het masker dat ik maakte was hierop min of meer gebaseerd. Uiteindelijk koos ik toch voor ‘gewone’ mondkapjes.”
Ze toont drie mondkapjes, waarvan ze zegt dat ze elk een eigen verhaal vertellen als je er goed naar kijkt.
Drieluik
Een mooi moment voor de verslaggever, geen kunstkenner bij uitstek, om ze eens van dichtbij te bekijken. Voor het verhaal dat de mondmaskers vertellen is hij op zichzelf aangewezen want een uitleg krijgt hij er niet bij. De mondmaskers zijn alle drie van kippengaas gemaakt. ,,Waarom van kippengaas”, denk je in eerste instantie. Hierop komt geen antwoord. Je vermoedt dat Tanja hiermee iets wil zeggen. Dan dringt het tot je door wat ze zojuist heeft gezegd en valt het kwartje. Op het eerste masker – van gaas dus – zitten twee dikke bromvliegen. Je hoeft geen kunstkenner te zijn om te vermoeden welke boodschap Tanja hiermee probeert af te geven.
Het tweede masker ziet er wel heel bijzonder uit. Het zijn er eigenlijk twee. Een van gaas met een aantal vogelveren erop geplakt. Er hangt een tweede mondkapje aan met bloedspetters en een botje. Het oogt wat luguber. Zei Tanja eerder niet iets over rondslingerende mondkapjes en haar liefde voor dieren? Het derde mondkapje ziet er mooi en exclusief uit. Het is net of er diamantjes in zijn gelegd. Eénmaal raden welk verhaal de kunstenares ermee wil vertellen.
Tanja: ,,Fotografe Rowena Timmerman zag een mooi project in de mondkapjes en ze wilde hier graag een drieluik van maken.” Ze toont het op foto vastgelegd drieluik, waarop ze zelf drie keer te zien is in een fraai kostuum en met de drie verschillende mondmaskers op. Het is een mooie compositie met een krachtige boodschap.
Boodschap
Tanja hoopt met haar creatie mensen wakker te maken en aan het denken te zetten. ,,Ik hoop dat mensen weer snel hun vrijheid terug krijgen. Tot die tijd hoop ik dat we, hoewel onze standpunten kunnen verschillen, respectvol met elkaar en met de natuur omgaan.” Het is een boodschap waar weinig aan toe te voegen valt. Wil je meer weten over Tanja Koet of wil je haar atelier eens zien, ga dan naar haar website www.pauw-wauw. Je kunt haar ook bellen (06 25037730).
Kent u ook mensen in uw omgeving met een bijzonder verhaal of beroep, dan wel een bijzondere missie, ervaring of hobby, meld het de redactie (geen commercie).