Castricum – De gemeenteraad heeft vanaf 2023 diverse tevergeefs pogingen gedaan om het college te overtuigen van de aanleg van een veilige fietsverbinding naar het station als het bouwplan Duinstruweel aan Puikman 1 wordt gerealiseerd. Ook schriftelijke vragen van De VrijeLijst en PvdA van 5 december jl. worden beantwoord met de conclusie dat de voorstellen niet haalbaar zijn. De Fietsersbond keurt dit standpunt af.
Door Hans Boot
In deze krant van 11 december vorig jaar is uitvoerig toegelicht waarom het niet botert tussen de gemeenteraad en het college wat de fietsveiligheid betreft als de 86 appartementen aan Puikman worden gerealiseerd. Nadat De Vrijelijst en PvdA in een motie van 7 december 2023 het college hadden verzocht bij de uitwerking van dit bouwplan met een veilige fiets- en voetgangersverbinding vanuit de Gasstraat/Beverwijkerstraatweg tot aan het station rekening te houden, is er in een aantal notities en brieven geantwoord dat een nieuw fietspad over het P+R terrein bij het station buiten het bestek van het plan Duinstruweel valt en niet haalbaar is. De motie werd daarmee als afgehandeld beschouwd.
Conclusie
De VrijeLijst en PvdA vroegen opnieuw aandacht voor het belang van genoemde verbinding door vragen aan het college te stellen in een brief van 5 december 2024. Uit het schriftelijk antwoord daarop d.d. 17 december blijkt echter niet dat de standpunten van het college zijn veranderd. De brief bevat maar liefst twee notities met zes pagina’s en drie bijlagen. Samengevat is de conclusie dat er geen vrijliggend fietspad is te realiseren in het meest zuidelijke deel van het P+R-terrein en ook niet in het meest noordelijke deel daarvan. Wat nog open gehouden wordt is dat een dergelijk fietspad ter hoogte van het Huis van Hilde verder wordt onderzocht.
Verdere stappen
Kortom, het ziet ernaar uit dat de raad in deze kwestie nul op het rekest blijft houden en aan een dood paard trekt. Bärbel Böhling, een van de indieners van de motie en de vragen aan het college, blijft echter strijdlustig: ,,Het college gaat dus voorbij aan de wensen van de raad én aan de kaders van de gebiedsontwikkeling. Jammer dat het college zich niet sterk wil maken voor de belangen van de inwoners en alleen maar oog heeft voor de ontwikkelaar. Met eenvoudige afspraken had hier een verbetering in de fietsstructuur van Castricum kunnen worden gerealiseerd. We gaan ons zeker beraden in de raad over verdere stappen. De motie is immers in meerderheid aangenomen.’’
Voldoende ruimte
Alex van der Leest reageerde namens de Fietsersbond als volgt: ,,Het college is verre van overtuigend. We zien nalatigheid als het gaat om fietsveiligheid. De conclusie gaat ten koste van bijvoorbeeld fietsers die de Stationsweg en Puikman mijden wegens de onveiligheid aldaar, veroorzaakt door het drukke autoverkeer en het ontbreken van vrijliggende fietspaden. Wij concluderen dat er voldoende ruimte is voor zo’n fietspad langs het station en het P+R terrein, dus hopelijk komt dit er wel.’’
Op de foto:
De fietsers moeten het voorlopig doen met deze aansluiting. (Archieffoto Fietsersbond)